דף הבית  >> 
 >> 

הרשם  |  התחבר


מבחן פסיכומטרי 

מאת    [ 14/11/2009 ]

מילים במאמר: 426   [ נצפה 4685 פעמים ]

אחת השאלות שעדיין מעסיקות רבים מהחוקרים היא, האם אפשר לנבא הצלחה עתידית של תלמידי תיכון בעת שיהיו באקדמיה. לעיתים חוקרים הולכים אף יותר אחורה בזמן ובוחנים האם ניתן לנבא הצלחה של ילדים ביסודי או בגן, כאשר יגיעו לרמות גבוהות יותר של לימודיהם.

אחת הדרכים שהמציאה המערכת כדי לנסות לנבא הצלחה שכזו, היא מבחנים פסיכומטריים. כידוע כל תלמיד תיכון שמבקש להתקבל לאוניברסיטה, חייב להציג מלבד תעודת בגרות גם את תוצאות המבחן הפסיכומטרי שלו. מדובר במבחן לא פשוט, שנמשך יותר משעתיים ובמהלכו נשאל המועמד בשלוש נושאים, אנגלית, הבעה, מתמטיקה ולוגיקה. המבחן מחולק לשמונה חלקים. בסופם נבדק הציון של התלמיד ועל פי הממוצע של כל התלמידים באותו מבחן, הוא מקבל את הציון שלו.

כל פקולטה קובעת את סף המינימום של תוצאות המבחן, אשר על פיהם מאשרים או דוחים קבלה של מועמד ללימודים. כדי להצליח במבחן שכזה, משלמים המועמדים כסף רב למבחני הכנה לפסיכומטרי, אליהם הם הולכים 4 חודשים לפני המבחן, כדי ללמוד ולעשות בחינות דמה, כדי להיות מוכנים למבחן.

השאלה האם מבחן פסיכומטרי הוא אכן מדד לניבוי הצלחה של מועמד ללימודים גבוהים, היא שאלה שרבים מתעסקים בה.  כמובן שיש לה תשובות לכאן ולכאן.

אלו שבעד המבחן מציגים את הנתונים ואומרים, שעד היום פחות או יותר, הממוצעים מראים שאכן מי שהצליח במבחן פסיכומטרי הצליח בסופו של דבר בלימודים הגבוהים. בנוסף הם נתלים בטענה, שאין באמת דרך אחרת לבדוק האם מועמד יכול להציג בלימודים גבוהים.

אלו שמתנגדים למבחן מציגים טיעונים שונים לגמרי, מן הסתם. ראשית, הם אומרים שההצלחה היא למעשה נבואה שמגשימה את עצמה בלי קשר למבחן. כלומר, מי שרוצה ללמוד רפואה, ינסה לעבור את המבחן מספר פעמים עד שיצליח, ומאחר ותוצאות המבחן יתאימו לפקולטה לרפואה, אזי שהוא יתקבל עליהם. זאת בזמן שמי שלא מצליח במבחן כלל לא יכול לנסות להתקבל לפקולטה הזאת ועל כן לא נדע האם גם הוא לא היה מצליח בלימודי רפואה. בתוך הטיעון טמונה גם הטענה, שלא מעט מהמועמדים עוברים את המבחן מספר פעמים, עד שמקבלים תוצאות שמתאימות להם.

שנית, הטיעון החברתי. מי שיש לו כסף, יכול לבצע את קורס ההכנה היקר ועוד מספר פעמים. זאת בזמן שמי שאין לו כסף, יתקשה להירשם לקורס, אפילו פעם אחת. במובן הזה, אנחנו מפסידים מועמדים רק מסיבות כלכליות.

שלוש, ישנה טענה שבחינות בגרות מספקות. אחרי הכל, הבחינות מבטאות לימודים מקיפים יותר של ארבע שנים, בזמן שהקורס פסיכומטרי נמשך ארבע חודשים, אין לו קשר אמיתי לאופי הלימודים באוניברסיטה או במכללות וכן המבחן הוא לא משהו שיכול להעיד על מבחנים עתידיים שיעבור המועמד במוסדות ההשכלה הגבוהה.

כמובן שכל הטיעונים נכונים, השאלה מאיזה צד מסתכלים על זה. בסופו של דבר, קשה לראות מדד יותר מוצלח מהמבחן הפסיכומטרי ובוודאי קשה לראות מישהו שינסה לבטל אותו ולהמציא משהו אחר במקומו.

 

 

אתר תגובות הוא מדריך עסקים שמביא לכם בנוסף למאגר עסקים מלא ומעודכן גם תגובות שכתבו גולשים על העסקים המופיעים בו. בתחום פסיכומטרי תוכלו למצוא עשרות עסקים ברחבי הארץ, כולל דירוגים של גולשים.




מאמרים חדשים מומלצים: 

חשבתם שרכב חשמלי פוטר מטיפולים? תחשבו שוב! -  מאת: יואב ציפרוט מומחה
מה הסיבה לבעיות האיכות בעולם -  מאת: חנן מלין מומחה
מערכת יחסים רעילה- איך תזהו מניפולציות רגשיות ותתמודדו איתם  -  מאת: חגית לביא מומחה
לימודים במלחמה | איך ללמוד ולהישאר מרוכז בזמן מלחמה -  מאת: דניאל פאר מומחה
אימא אני מפחד' הדרכה להורים כיצד תוכלו לנווט את קשיי 'מצב המלחמה'? -  מאת: רזיאל פריגן פריגן מומחה
הדרך שבה AI (בינה מלאכותית) ממלאת את העולם בזבל דיגיטלי -  מאת: Michael - Micha Shafir מומחה
ספינת האהבה -  מאת: עומר וגנר מומחה
אומנות ברחבי העיר - זרז לשינוי, וטיפוח זהות תרבותית -  מאת: ירדן פרי מומחה
שיקום והעצמה באמצעות עשיה -  מאת: ילנה פיינשטיין מומחה
איך מורידים כולסטרול ללא תרופות -  מאת: קובי עזרא יעקב מומחה

מורנו'ס - שיווק באינטרנט

©2022 כל הזכויות שמורות

אודותינו
שאלות נפוצות
יצירת קשר
יתרונות לכותבי מאמרים
מדיניות פרטיות
עלינו בעיתונות
מאמרים חדשים

לכותבי מאמרים:
פתיחת חשבון חינם
כניסה למערכת
יתרונות לכותבי מאמרים
תנאי השירות
הנחיות עריכה
תנאי שימוש במאמרים



מאמרים בפייסבוק   מאמרים בטוויטר   מאמרים ביוטיוב